Noen stoler ikke på at jeg kan tingene mine + matuke

På tirsdag var jeg på sykehuset med guttungen, ingenting alvorlig altså, han skulle bare ta en test på HaBU. Fredagen før hadde de ringt fra Barnepoliklinikken og spurt om jeg kunne ta med meg guttungen og gå innom bioingeniørene og ta blodprøve av ham før han skal på en allergikontroll neste uke. Så etter turen på HaBU, gikk vi ned for å ta blodprøvene. Mens vi ventet på å komme inn, kikket jeg på skjemaet over hvilke ting som skulle testes, og jaggu meg hadde de lagt til et par ting. B12 og jern.
Når vi var på kontroll for 2 år siden sa jeg at han spiser stort sett vegansk hjemme hos meg(alteter hos pappa'n) Dette har de tydeligvis tatt notis av, og skal nå sjekke at han får alt han trenger. "Tabben" jeg gjorde sist, var at jeg sa vi brukte havremelk og rismelk, for jeg visste ikke helt hva de tenkte om soya(noen blir hysteriske av det), og da lo sykepleieren og sa at jeg burde gi soyamelk pga proteinene. Så derfor er hun nok ekstra på nå. Så, for å komme kritikk i forkjøpet, skriver jeg ned alt guttungen spiser denne uka. De skal ikke komme her og si at jeg ikke passer på at guttungen får i seg alt han trenger! Har fått noe halvkritikk fra pappa'n hans og stemora og. De er bekymret for proteinmangel. Er det noe han ikke mangler, så er det proteiner! ;) Tidligere spiste han det han ville på skolematen(typ leverpostei, melkeost osv) og så spiste han kjøtt hvis Morten lagde noe. Men for 2 1/2 mammauke siden, bestemte han seg for å spise helvegansk når han er hjemme her. Og det har han holdt seg til♥ Og jeg merker en markant forskjell: Han spiser mer♥ Det er som om noe har endret seg i hodet hans og han smaker på alt med god lyst og han spiser ting han før har sagt han ikke har likt. Som sopp, quinoa, linser og sennep(hadde det i en saus han ELSKET). Og han spiser flere og større porsjoner. Det er så gøy å se!♥ :D
Nå skal jeg vise dere åssen matukene er sånn ca:

Frokost: 1-2 grove brødskiver med Patifu eller Synnøve Finden veganost

Skolelunsj: 2 grove brødskiver med Patifu og ½ agurk/1 tomat/druer/bær/gulrøtter

                                          eller

                     Varm middag fra gårsdagen

                                          eller

  Smoothie (banan, soya/havremelk, havregryn (evt proteinhavregryn), bær, rødbetpulver
  for delikat farge, proteinpulver/hempfrø.

Middag: Varierer. Denne uka består av:

               Mandag: Pizza
               Tirsdag: Grøt (hos pappa'n)
               Onsdag: Panneform med rød og sort quinoa, røde linser, løk, gulrøtter, erter, mais,
               havrefløte, næringsgjær og krydder.

               Torsdag: Veggikål: Marinerte soyamedaljonger, kål, løk, poteter, gulrøtter
               Fredag: Hälsans kök burgere, hjemmelagde pommes frites, grønnkålblanding
               Lørdag: Jamaican Jerk - taco
               Søndag: Rester

Kveldsmat kommer an på hvor sent vi spiste middag, men enten en skive hvis det er lenge siden middag, eller noe frukt hvis det er kort tid siden.

Mellommåltider: Frukt, grønnsaker, gresskarkjerner og solsikkekjerner.

Kosttilskudd: Vegetabilsk omega 3 fra alger fra Nycoplus(Algeolje 556mg, hvorav omega 3-306mg, EPA 83mg, DHA 167mg) og Forever Kids(multivitamin, er ikke sikker på om den er vegansk pga d-vitaminen, men vi må bruke den opp før vi kjøper noe nytt)

Vitamin A 200 µg
Vitamin B1 0,55 mg
Vitamin B2 0,70 mg
Vitamin B6 0,70 mg
Vitamin B12 1,25 µg
Vitamin C 40 mg
Vitamin D 2,5 µg
Vitamin E 6 mg
Biotin 25 µg
Folsyra 100 µg
Niacin 8 mg
Pantotensyra 3 mg
Jern 2 mg
Zink 3,75 mg

Drikke: Stort sett vann, men også beriket soyasjokolademelk, juice og brus i helga.


Så der har dere det. De kan ikke klage på dette på sykehuset ;) 
Håper du som leser dette har en fin dag!

Carpe vita♥

2 kommentarer

Iselin

26.09.2017 kl.20:24

Jeg synes det er dumt at ingen bryr seg om hva du spiser eller hva barna dine spiser før de får høre at du er veganer. Mange forventer at man skal være eksperter når man er veganer, mens når man er alt-eret, er det ingen som bryr seg😂

Jeg kom akkurat over bloggen din, og synes den er kjempe fin!☺️☺️ Gleder meg til å følge med videre☺️

Regnbuekaos

28.09.2017 kl.15:58

Iselin: Tusen takk! Du har helt rett. Om folk tar med seg ungene til mcD flere ganger i uka, så er det ingen som sier noe. Men hvis du begynner å bry deg om hva du putter i deg selv og barna, er alle kostholdseksperter og skal kritisere deg. Hahaha..

Skriv en ny kommentar

hits